Saturday, December 29, 2007

~Nasihat Imam Syafie Dlm Mencari Sahabat

Aku Mencintai Sahabatku Dengan Segenap Jiwa Ragaku,

Seakan-Akan Aku Mencintai Sanak Saudaraku.

Sahabat Yang Baik Adalah Yg Seiring Sejalan Dgnku

Dan Yg Menjaga Nama Baiku Ketika Aku Hidup Atau Selepas Aku Mati.

Aku Selalu Berharap Mendpt Sahabat Sejati

Tidak Luntur Baik Dalam Keadaan Suka Atau Duka.

Jika Itu Aku Dapatkan, Aku Berjanji Akan Selalu Setia Padanya.

Kuhulur Tgn Kpd Sahabatku Utk Berkenalan Kerana Aku Akan Berasa Senang.

Semakin Ramai Aku Peroleh Sahabat,

Aku Semakin Percaya Pd Diri,

Mencari Sahabat Pd Waktu Susah.

Belum Pernah Ku Temukan

Di Dunia Ini Seorg Sahabat Yg Setia Dlm Duka,

Pada Hal Hidupku Sentiasa Berputar-Putar

Antara Suka Dan Duka.

Jika Suka Melanda, Aku Sering Bertanya:

"Siapakah Yg Sudi Menjadi Sahabatku?".

Pd Waktu Aku Senang,

Sudah Biasa Ramai Akn Iri Hati,

Namun Apabila Giliran Aku Susah

Mrk Pun Bertepuk Tangan.

Pasng Surut Persahabatan .

Aku Dpt Bergaul Secara Bebas Dgn Org Lain Ketika Nasib Ku Baik.

Namun Ketika Musibah Menimpaku ,

Ku Dapatkan Mrk Tidak Ubahnya Roda Zaman

Yg Tidak Mahu Bersahabat Dengan Keadaan.

Jika Aku Menjauhkan Diri Drpd Mereka,

Mereka Mencemuh Dan Jika Aku Sakit,

Tiada Seorg Pun Yg Menjengukku.

Jika Hidupku Berlumur Kebahagian,

Bnyk Org Iri Hati,Jika Hidupku Berselimut Derita Mrk Bersorak Sorai.

Mengasing Diri Lebih Baik Drpd Bergaul Dgn Org Jahat.

Apabila Tidak Ketemu Sahabat Yg Takwa,

“Lebih Baik Aku Hidup Menyendiri Drpd Bergaul Dengan Mereka.”


No comments: